Endringer i trafikkregler for 2024

Det er kommet flere viktige endringer i trafikkreglene som trer i kraft fra 1. juli 2024. Disse endringene påvirker både nye og erfarne sjåfører. Les vår oppdatering for å finne ut hvordan disse endringene kan påvirke deg.
Endringer i trafikkregler for 2024

Fra 1. juli 2024 trer flere viktige endringer i trafikkreglene i kraft. Disse endringene er designet for å forbedre trafikksikkerheten og redusere ulykker på norske veier. Hos A-Team Trafikkskole ønsker vi å holde våre elever og følgere oppdatert på de siste regelendringene, slik at alle kan kjøre trygt og lovlig.

Hva er de viktigste endringene?

1. Høyere bøtesatser for fartsovertredelser

For å motvirke farlig kjøring og redusere antall fartsovertredelser, økes bøtesatsene betydelig for alle kategorier av fartsoverskridelser. Dette inkluderer strengere straffer for de som kjører over fartsgrensen i tettbygde strøk og på motorveier.

2. Strengere regler for bruk av mobiltelefon

Bruk av mobiltelefon uten håndfriutstyr vil nå medføre høyere bøter og flere prikker på førerkortet. Dette tiltaket er ment å redusere distraksjoner og øke fokuset på veien.

3. Nye krav til sikring av barn i bil

Reglene for sikring av barn i bil blir strengere. Barn under 135 cm må nå sitte i godkjent barnesete eller på pute tilpasset barnets høyde og vekt. Dette gjelder uavhengig av alder.

4. Endringer i regler for sykling

For å beskytte syklister er det innført nye regler som krever at bilister holder en avstand på minst 1,5 meter ved forbikjøring av syklister på veier med fartsgrense over 50 km/t. På veier med lavere fartsgrense er kravet minst 1 meter.

5. Nye parkeringsregler

Det blir forbudt å parkere nærmere enn 10 meter fra fotgjengerfelt. Dette for å sikre bedre sikt og øke sikkerheten for fotgjengere som krysser veien.

Hvordan påvirker dette deg?

Som fører må du være oppmerksom på disse endringene og justere din kjøring deretter. Økte bøter og strengere regler betyr at det blir enda viktigere å følge trafikkreglene nøye for å unngå straff og bidra til en tryggere trafikkultur.

Hos A-Team Trafikkskole er vi her for å hjelpe deg med å forstå og tilpasse deg de nye reglene. Våre instruktører er oppdatert på alle endringer og kan gi deg den veiledningen du trenger for å kjøre trygt og lovlig.

Tips for sikker kjøring

Hold deg Informert

Hold deg oppdatert på alle trafikkregelendringer. Følg med på nyheter og oppdateringer fra offentlige myndigheter og trafikkskoler.

Praktiser sikker kjøring

Unngå distraksjoner som mobiltelefoner, følg fartsgrensene, og vær ekstra oppmerksom på nye regler som sikring av barn og avstand til syklister.

Delta på oppfriskningskurs

Vurder å delta på et oppfriskningskurs hos A-Team Trafikkskole for å få en grundig gjennomgang av de nye trafikkreglene og hvordan de påvirker din kjøring.

Kontakt oss

Har du spørsmål om de nye trafikkreglene eller trenger du hjelp med kjøreopplæring? Ikke nøl med å kontakte oss! Vi er her for å hjelpe deg.

Adresse: Oscars Gate 27, 0352 Oslo

E-post: kontakt@a-teamtrafikkskole.no

Er du klar til å lære mer om de nye trafikkreglene?

Kontakt A-Team Trafikkskole i dag for å få mer informasjon og oppdatere dine kjøreferdigheter. Vi ser frem til å hjelpe deg med å bli en trygg og lovlydig sjåfør.

Bestill time

Er du klar til å ta det første skrittet mot førerkortet? Bestill din første time i dag og bli en del av A-Team Trafikkskole!
Bestill time