Trafikalt grunnkurs Oslo

Veien mot førerkortet kan føles lang for mange, men det er også viktig at man begynner tidlig dersom man ønsker å ta førerprøven ved første mulige anledning. Trafikalt grunnkurs symboliserer det første steget på den veien. Man kan ta trafikalt grunnkurs allerede fra man har fylt 15 år, og det  er det samme kurset som er gjeldende for både de som ønsker å ta førerprøven til moped og til bil. Heldigvis finnes det mange kjøreskoler i Oslo som tilbyr trafikalt grunnkurs, så det er ingen unnskylding til å ikke begynne! A-Team Trafikkskole i Oslo har åpent for påmelding til trafikalt grunnkurs hele året, og er glade for å ta imot nye elver.

Hva trafikalt grunnkurs er

Dersom man skal ferdes ute i trafikken som bilist, også når man har kjøretimer, er det viktig at man har en grunnleggende forståelse for trafikkbildet og bilen. Det er nettopp dette trafikalt grunnkurs skal hjelpe deg med. Et fullført trafikalt grunnkurs gir deg rett til å øvelseskjøre, da det beviser at du har forstått den grunnleggende teorien, og at du er en sikker nok sjåfør til å kjøre på veien. Selve kurset gjennomføres over totalt 17 timer, og lærer deg blant annet hvilken rolle du har som bilist i trafikken, samspillet i trafikken, samt hva du skal gjøre dersom du, eller noen andre, havner i en trafikkulykke. Denne første delen er kun teoretisk, og involverer ikke kjøring i trafikken. Det kan være verdt å merke seg at dersom man har fylt 25 år, trenger man ikke å gjennomføre den teoretiske delen av grunnkurset. Da er det tilstrekkelig at man har med seg legitimasjon når man er ute og øvelseskjører.

Trafikalt grunnkurs - mørkekjøring

Det er ikke kun den teoretiske delen av trafikalt grunnkurs som kan gjennomføres i Oslo. A-Team Trafikkskole tilbyr også mørkekjøring. Det er derimot viktig å merke seg at denne delen av kurset kun kan gjennomføres på de mørkeste årstidene, da det er et krav om at det skal være tilstrekkelig mørkt ute. Det vil si at du kan gjennomføre den teoretiske delen hele året, mens mørkekjøring må legges til månedene fra november til mars. På selve kurset skal man være passasjer i en bil som kjøres av kjørelærer. Her lærer man hvordan det oppleves å kjøre når det er vanskeligere forhold. Det er vanskeligere å navigere seg, og å oppdage hindringer i veibanen når det er mørkt ute.  Kjørelæreren har god erfaring med å kjøre i mørket, og det er derfor en sikker måte å gjøre seg kjent med forholdene i mørket på. Man må også ha et eget kurs i førstehjelp, som skal sikre at du som sjåfør vet hva du skal gjøre dersom du er første ankomne person til et ulykkessted.